(1) tee edes yksi
hyvä työ päivässä
(2) enemmänkin saa
tehdä.
Tällainen neuvo on
kaksiteräinen miekka. Vaikka ensimmäisessä osassa annetaan
ymmärtää, että yksi hyvä työ riittää, niin toinen osa
kuitenkin ohjaa tekemään enemmän. Lopulta mikään ei riitä.
Verenperintöäni se kuitenkin on - kyltymätön tarve parantaa maailmaa. Sitä on
pakko väkisin hillitä, koska mahdollisuuksia tehdä hyvää on
aivan liikaa.
Tänään annoin itselleni periksi. Olin Siilinjärven linja-autoasemalla odottamassa
Oulun bussia. Oli pilvistä, noin kymmenen astetta pakkasta ja kävi
tasainen viima, sää oli siis hyytävä.
Bussin lähtöaikaan
oli vielä vartti, kun eteeni ajoi taksi. Taksi seisoi tyhjäkäynnillä
hetken, sitten kuljettaja tuli ulos, nosti takaluukusta rollaattorin
ja toi sen asiakkaalle, vanhalle miehelle harmaassa takissa. Jos
nykypäivänä voi puhua vaivaisukoista, niin tämä oli sellainen,
hitaasti liikkuva ja poissaolevan näköinen. Kuski saattoi miehen
odotussalin ovelle selittäen, mistä Iisalmen bussi lähtee.
Päättelin, että
mies oli tulossa samaan bussiin kuin minäkin. Hiukan paheksuin sitä,
että taksinkuljettaja ei halunnut jäädä huolehtimaan miehen
matkan jatkumisesta, vaikka eihän se tietenkään hänen
velvollisuutensa ollut.
Odotussali oli
kuitenkin suljettu sunnuntaisin. Taksikuski mietti, että ehkä
viereiseen pizzeriaan voisi mennä odottamaan, tosin pizzerian
omistaja ei välttämättä pitäisi siitä. Mies jäi hiljaa
seisomaan, ja taksi ajoi tiehensä.
Ukko seisoi hetken
odotussalin edessä, ja lähti sitten köpöttelemään pizzeriaa
kohti ja meni sisälle. Minä jäin seisomaan ulos. Minuutit
kuluivat, oli kylmä, heiluttelin sormiani pitääkseni ne lämpiminä.
Bussi saapui
jotakuinkin ajallaan. Matkustajia oli kolmisenkymmentä ja meitä
tuli Siilinjärveltä kolme lisää. Kuski avasi tavaratilan, laittoi
laukut sisään ja rahasti meidät. Muutama minuutti siihenkin meni.
Ukkoa vain ei
näkynyt. Kun laskin laukkuni penkille bussin perällä, näin että
vasta nyt pizzerian ovesta tuli hitaasti ulos harmaatakkinen vanha mies
rollaattoreineen. Samassa bussi lähti liikkeelle. Mies ei tehnyt
elettekään saadakseen bussinkuljettajan huomion. Silloin minä
ryntäsin bussin etuosaan ja sanoin kuskille, että tuolla oli
vissiin vielä yksi matkustaja tulossa.
Bussi ehti juuri
pysähtyä linja-autoaseman risteykseen. Ukko löntysti
vaivalloisesti bussin luo. Matkustajat odottivat ihmeissään, osa
hiukan närkästyneinä. Kului monta minuuttia, ennen kuin mies oli
päässyt istumaan ja saanut matkansa maksettua. Mutta minä sain
yhden hyvän työn lisää päivän saldooni.
Ei minunkaan
velvollisuuteni toki ole ventovieraiden ihmisten asioita ajaa, mutta
omatuntoni pakotti minut toimimaan niin. Totuuden nimissä on
sanottava, että olen kerran myös jättänyt vastaavanlaisen
tilaisuuden käyttämättä. Silloin oli kyseessä ulkomaalainen
nuori mies, punainen bussi ja viiden minuutin tauko Pyhäsalmen
ABC:llä. Mies jäi liikenneaseman pihaan käsiään heiluttamaan, hänen matkatavaransa matkustivat punaisella bussilla Helsinkiin. En suostu ottamaan vastuuta asiasta, mutta olenko silti kaksinaismoralisti?
1920-luvun jälkeen
maailma on muuttunut melkoisesti. Tämän päivän
moraalikäsityksissä korostuu yksilön vastuu itsestään. Yksilö
toimii oikein, kun hän tekee hyviä töitä itselleen. Vastaavasti
voidaan paheksua puuttumista asioihin, jotka eivät itselle kuulu.
Mummoni mummon
elämänohje on aina vain ajankohtaisempi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti