Osallistuin eilen
europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaaren järjestämään
yleisötilaisuuteen, jossa katsottiin Elina Hirvosen vaikuttava
dokumenttielokuva Kiehumispiste. Elokuva kertoo ihmisistä Suomessa
vuonna 2016, suuren turvapaikanhakija-aallon jälkimainingeissa.
Koruttomasti ja arvostelematta kuvataan maahanmuuton vastustajien
mielenosoituksia Forssassa ja Itäkeskuksessa. Käydään Otanmäen
ja Rautatientorin rikospaikoilla ja kemiläisessä kodissa, jossa
asuu vapaaehtoistyötä turvapaikanhakijoiden hyväksi tehnyt
eläkkeellä oleva opettaja. Kuvataan suvaitsevaisen
historiantutkijan Oula Silvennoisen ja hänen maahanmuuttokriittisen
ystävänsä Tapsan keskusteluja saunomisen lomassa. Kuvataan
leipäjonoa, hallituksen vastaista marssia ja itsenäisyyspäivän
612-soihtukulkuetta. Viipyillen kuvataan suoraan ylhäältäpäin
routaista pelto- ja metsämaisemaa.
”Tämäkö on nyt
sitä Suomi-brändiä?” kuiskasin Liisa Jaakonsaarelle kaikkein
inhorealistisimpien kuvausten kohdalla. Vihaiset kansalaiset huusivat
tunteensa julkisesti ulos kaunistelematta sanavalintojaan.
Kiehumispiste on
tärkeä dokumentti juuri siksi. Se tavoittaa ihmiset vihapuheiden
takana. Se näyttää, mitä tapahtuu, kun erilaiset mielipiteet
kohtaavat kasvokkain, metrin päässä toisistaan, sivistyneesti.
Keskinäinen kunnioitus on läsnä. Ihmiset käyttävät taitoaan
hillitä tunteitaan ja valitsevat sanat, joilla rakennetaan siltaa.
Se tapahtuu hyvin luonnollisesti riippumatta iästä, sukupuolesta ja
etnisestä taustasta. Se on ihmisyyttä parhaimmillaan ja se antaa
meille toivon, että eroistamme huolimatta kykenemme elämään
yhdessä.
Elokuvanäytöksen
jälkeen tarjottiin kahvit ja pidettiin keskustelutilaisuus.
Turvapaikanhakijoiden maahanpäästämistä vastustavat
kansalaisaktivistit Junes Lokka ja Tiina Wiik lähettivät
tilaisuuden suorana nettiin ja taltio oli ainakin eilen katsottavissa
Wiikin YouTube-kanavalla osoitteessa
https://www.youtube.com/watch?v=SWsT-XdwEE8.
Videon klikkaamisesta saattaa jokunen ropo kilahtaa Wiikin tilille.
Se suotakoon. Hänen pyrkimyksensä sivistyneeseen
kansalaisjournalismiin on kannatettava (kokonaan eri juttu on, minkä verran videoista löytyy sivistystä, saati sitten journalismia).
Kutsuttuna
keskustelussa oli mukana Oula Silvennoinen, ja myös yleisö käytti
puheenvuoroja. Niin minäkin (videolla kohdassa 44:44). Ja toki
puhuivat myös Lokka ja Wiik. Kielenkäyttö pysyi tällä kertaa
sivistyneenä ja provosoituminen puolin ja toisin vältettiin aika
hyvin.
Videollaan
käymästään jälkikeskustelusta päätellen Lokka ja Wiik eivät
olleet tilaisuuteen tyytyväisiä. He pitivät tilaisuutta
”syöpäisenä” viitaten ilmeisesti äärioikeiston näkemykseen
vasemmistosta kansakunnan syöpänä. Aivan tilaisuuden lopussa Wiik
käytti puheenvuoron, jossa syytti Jaakonsaarta ja meitä muita
demareita massamaahanmuuton kannattamisesta. Wiikin mukaan se
tarkoittaa, että kannatamme myös maahanmuuton seurauksena
lisääntyneitä seksuaalirikoksia.
Jaakonsaari kielsi,
että kukaan kannattaisi massamaahanmuuttoa, seksuaalirikoksista
puhumattakaan. Hän painotti, että niiden poistamiseksi pitää
tehdä kaikkensa. Aiemmissa puheenvuoroissaan Jaakonsaari toki myönsi
ajattelevansa, että maahanmuutolla on hyviä vaikutuksia
väestörakenteeseen ja populaatiogenetiikkaan. On kuitenkin
panettelua väittää, että mikään puolue olisi erityisesti
toivonut ja tilannut syksyn 2015 turvapaikanhakijamääriä.
Mutta heidänkin kanssaan
pystymme elämään. Kokoomuksen kuntavaaliehdokas Raimo Petäsnoro
toi kahdessa puheenvuorossaan hyvin ilmi vastuullisuuden, jolla
”vanhat puolueet” hoitavat laittoman maahanmuuton ongelmaa. Ei
ihmisiä voi Välimereen ampua, hän totesi.
Maahanmuuttovastaiset
liikkeet perustelevat toimintansa väittämällä, että muslimien
maahantulon estäminen on paras keino torjua Suomen muuttuminen
vähitellen islamilaisen lain yhteiskunnaksi. Tutkija Oula
Silvennoinen ei pitänyt Suomen islamisaatiota mitenkään
perusteltuna uhkakuvana. Lokan ja Wiikin argumentteja päällisin
puolin tarkasteltuani en itsekään pysty vakuuttumaan siitä, että
Suomessa tarvitsisi varautua sellaiseen islamisaatiokehitykseen, mitä
Libanonissa tai Indonesiassa on nähty.
Näkemykseni
taustalla ovat henkilökohtaiset kontaktit turvapaikanhakijoiden
kanssa. Työskentelin syksyllä 2015 vapaaehtoisena valvojana SPR:n
hätämajoitusyksikössä, ja marraskuun alussa sain ihan
työsuhteenkin, kun Petäjäveden kuntaan perustettiin
vastaanottokeskus. Se suljettiin viime kesänä, kun
turvapaikanhakijoiden suma purkaantui. Itsekin olen jo muuttanut
muualle ja vaihtanut alaa.
Turvapaikanhakijan
asema ei ole kadehdittava, ja henkinen paine purkautui toisinaan
järjestyshäiriöinä. Olen soittanut paikalle poliiseja ja
ambulansseja, puhutellut sääntöjä rikkoneita asukkaita ja tehnyt
yhden lastensuojeluilmoituksenkin. Silti pidän turvapaikanhakijoita
hyvinä ja sopeutumiskykyisinä ihmisinä. Eivät he ole tuomassa
Suomeen sitä sivistymättömyyttä, jonka vuoksi ovat joutuneet
pakenemaan kodeistaan.
Tuo entinen
työpaikkani on hyvin esillä myös Kiehumispiste-dokumentissa. Siinä
tavataan vastaanottokeskuksessa asunut irakilaisperhe ja käydään
paikallisen huoltoaseman ”parlamentissa” kuuntelemassa, miten
kansan syvät rivit vastaanottokeskuksen olemisen paikkakunnalla
kokivat. Heidän asenteensa on arkisen myönteinen eikä siihen liity
sellaista kiihkoa, joka mielenosoituksissa on valloillaan.
Islam on läsnä
joidenkin arabien, afgaanien, somalien ja muiden etnisten
vähemmistöjen elämässä, mutta se ei ole yhtenäinen ideologia ja
luultavasti tulevaisuudessa vain pirstoutuu enemmän, kuten
kristinuskokin. Yritykset rakentaa mitään islamilaiseen lakiin
perustuvaa yhteiskuntajärjestystä – jos sellaisia joskus
Euroopassa nähdään – tulevat kaatumaan sisäisiin
erimielisyyksiin, samaan tapaan kuin fasismille Suomessa näyttää
käyvän.
Tämä ei tarkoita,
ettei mitään ongelmia olisi. Ylellä hiljattain esitetty dokumentti
Tanskan moskeijoista paljasti, että sovinnollisen julkikuvan takana
imaamit ylenkatsovat Tanskan lakeja.
Tällaisia
yhteisöjä, joissa uskonnollinen laki asettuu esivallan yläpuolelle
on Euroopassa ihan vanhastaankin. Liisa Jaakonsaari totesi, että
jopa kotoisen ev.lut. kirkkomme piirissä toimii eräskin suuntaus,
jonka piirissä on vuosikymmeniä harrastettu vääriä tekoja. Ne
pitää estää – ne teot.
Siinä suhteessa tämä ’maassa maan tavalla’ on aivan oikea väite. Sinun täytyy noudattaa sen maan lakeja, missä asut.
Yhdyn Jaakonsaaren
sanoihin. Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila esitti viime viikolla
konkreettisia keinoja puuttua esimerkiksi lapsen edun vastaiseen
toimintaan uskonnollisissa yhdyskunnissa. Tärkein keino on dialogin
lisääminen, ja se edellyttää keskinäistä kunnioitusta.
Yksittäisten ongelmien takia ei pidä leimata kokonaisia ryhmiä tai
uskontoja pahoiksi. Suurin osa niiden edustajista osaa olla ihmisiksi
ja on yhteiskunnallemme hyödyksi.
Erityinen uhka,
johon täytyy varautua, on toisen polven maahanmuuttajien
radikalisoituminen. Jaakonsaari viittasi vuosien takaisiin
kokemuksiin Lontoossa, kun imaamit yhdessä miettivät, miksi toisen
polven maahanmuuttajanuoria päätyy ääri-islamiin ja
terroritekoihin vastoin kotikasvatustaan.
Selitykseksi
löydettiin väliinputoamisen kokemus – länsimaisessa ympäristössä
kasvaneet nuoret eivät löydä paikkaansa vanhempiensa
vanhoillisista islamilaisista yhteisöistä. Vapaa radikalismi on
silloin houkutteleva keino rakentaa omaa identiteettiä muslimina.
Jaakonsaari ja
Silvennoinen sanoivat, että Eurooppa kestää hallitun maahanmuuton,
jos pelko ei hajota Eurooppaa. Tällä hetkellä tuntuu, että elämme
jonkinlaista suvantovaihetta ja odotamme Hollannin, Ranskan ja Saksan
vaaleja tyynellä mielellä. Aina välillä kuitenkin menevät
maailmankirjat sekaisin, joten saatteeksi tuleville vuosikymmenille
jätän Väinö Linnan sanat, jotka hän asetti Lapuanliikkeen
silmätikuksi joutuneen maltillisen sosialidemokraatin Janne
Kivivuoren suuhun Täällä Pohjantähden alla -teoksen kolmannessa osassa:
Savusta vaan. Mutta minä en lähde. Älä luule, että se sentään niin helpolla käy. Kosolahan on kuulemma sanonu, että te teette mitä tahdotte, mutta ette tekään sentään tee muuta kun sen minkä voitte. Ja kansanvaltaa te ette tässä maassa kaada, vaikka muiluttaisitte ja hakkaisitte kaksin verroin. Saat olla varma, että Suomessa ei pystytetä diktatuuria, ennen kun viimmenen kukko kiekuu viimmesen mökin raunioilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti